Teosofinen Seura ry.

Teosofinen Seura on kansainvälinen järjestö ja maailmanlaajuinen yhteisö. Kansainvälinen järjestö perustettiin vuonna 1875 New Yorkissa. Sen päämaja Adyar on sijainnut vuodesta 1882 lähtien Chennaissa, Intiassa. Nykyään toimintaa on noin 60 maassa. Suomen Teosofinen Seura perustettiin vuonna 1907 ja sen päämaja on Helsingissä. Seura kokoaa yhteen teosofiasta kiinnostuneita ihmisiä ja järjestää teosofisia yleisöluentoja, tapahtumia ja opiskelutilaisuuksia viikoittain eri puolilla Suomea.

Teosofisen Seuran kolme tehtävää

1. Muodostaa ihmiskunnan yleisen veljeyden ydin huolimatta rodun, uskontunnustuksen, sukupuolen, yhteiskuntaluokan tai ihonvärin eroavuudesta.

2. Antaa virikkeitä vertailevan uskontotieteen, filosofian ja luonnontieteiden tutkimiseen.

3. Tutkia tuntemattomia luonnonlakeja ja ihmisessä uinuvia voimia.

Teosofia ei ole uskonto, vaan se on jumalainen tieto eli tiede.
Kreikankielinen sana theos merkitsee jumalallista olentoa. Sana sophia tarkoittaa viisautta. Teosofia ei merkitse Jumalan viisautta, kuten jotkut sen kääntävät, vaan jumalviisautta, viisautta sellaisena kuin se on jumalilla. Teosofia-nimitys on tuhansia vuosia vanha. Teosofian tarkoitus on tuoda kaikkien totuuden rakastajien mieleen eräitä korkeita, siveelllisiä totuuksia. Tästä tulee Teosofisen Seuran tunnuslause "Totuus on uskontoja korkeampi". Kaikki vanhat uskonnot viittaavat yhden ainoan, niitä kaikkia vanhemman teosofian olemassaoloon. (Lisätietoa: H.P. Blavatsky: Teosofian avain)

Teosofinen Seura

Vironkatu 7 C 2, 00170 Helsinki