Tarkkailija vai osallistuja?

02.02.2024

2.2.2024 Annikki Arponen

Elämä, elämien Elämä on tarkoittanut meidät osallistumaan luomiseen kaikessa, mitä

kohtaamme. Nuivan suhtautumisen tai jopa kieltäytymisen perusteena on usein se,

että emme ole niin lahjakkaita tai emme ole saaneet yhtä paljon aineellisia resursseja

kuin jotkut toiset. Kyllähän minä, jos minulla vain … on yleinen asenne. On totta,

että tämänkertainen inkarnaatiomme on ehdollistanut meitä monessa suhteessa karma

apurinaan. Monia elämämme raja-aitoja ei enää voi muuttaa tai murtaa. Mutta ei se

ole tarkoituskaan. Karma tarjoaa ajan ja paikan, jossa jokaisen dharma on

toteutettavissa. Dharmamme on luomiseen osallistumista karman asettamin ehdoin.

Jos ihminen kieltäytyy osallistumasta luomiseen, se "syö miestä" vähitellen

sisältäpäin. Syynä on usein omituinen käsitys luomisesta. Se pysyy mielessämme

tiukasti taiteellisuuden puolella ja ehkä biologisesti myös jälkeläisten hankkimisessa.

Luominen tarkoittaa kuitenkin yksinkertaisesti vain sitä, että antaa tulevaisuuden

vetovoiman voittaa menneisyyden inertian, jähmeyden. Niin ajatuksissaan,

tunteissaan kuin teoissaankin vimmatusti liikkeellä oleva nykyihmistä on turha

syyttää jähmeydestä. Vilkkaus, osallistuminen, osallisuus ja mukanaoleminen ovat

monelle paitsi elinehto myös ainoa todellisuus. Jos jää pois jostain, mitä on tekeillä,

lakkaa olemasta olemassa. Ihmiset suorastaan pursuvat tekemisenvimmaa, miten

voidaan edes puhua luomisesta kieltäytymisestä!

Tavoitteellisuudessamme ja päämäärähakuisuudessamme meiltä jää huomaamatta,

että kyse on ennen kaikkea luomiseen osallistumisesta. Me emme osallistu luomiseen

antamalla kykymme tilanteen palvelukseen ajassa ja paikassa karman määräämin

ehdoin. Ei, me haluamme saada aikaan sen, minkä olemme tavoitteeksemme

asettaneet. Haluamme, että meillä on kyvyt ja mahdollisuudet saada aikaan itse

päättämämme lopputulos. Pelkkä osallistuminen johonkin epämääräiseen yhteiseen,

jossa toisten osallistuminen tuntuu usein vesittävän omat tavoitteet, ei riitä. Sen

merkitys jää hämäräksi eikä kanna sisäisesti eteenpäin.

Moderni ihminen haluaa olla tarkkailija pikemminkin kuin osanottaja, myös omassa

elämässään. Me haluamme, että voisimme ja osaisimme analysoida elämää ja antaa

siitä lausunnon. On mahdotonta olla yhtä Elämän kanssa, jota pitää näin täydellisesti

erillisenä itsestään. Kaikkien kykyjensä luovuttaminen Elämän käytettäväksi tavalla,

joka sisältyy dharmaamme, olosuhteissa, jotka ovat määräytyneet karmallisesti, on

alemman konkreettisen mielemme näkökulmasta liian epämääräistä. Sen suostuttelu

mukaan vaatii hiukan työtä